2013. január 17., csütörtök

Kis cégnek is lehet jó PR-je

A kisebb, nem túl tőkeerős cégek gyakran követik el azt a hibát, hogy ha van egy kis megtakarított pénzük, azt azonnal reklámra költik. Ahelyett, hogy PR-t használnának, amely jóval költséghatékonyabb eljárás. Az esetek többségében egy reklámkampány töredékéért megvalósítható a PR. Márpedig, ha a márka, vagy szolgáltatás bevezetési szakaszban van, akkor nem csak, hogy ajánlott, de elengedhetetlen a PR használata a reklámmal szemben. Miért is? Mert a reklám azt mondja: "vedd meg"! A PR pedig azt: "ez a cucc jó, hidd el, értek hozzá"! Erről szól, a bizalomról...

A globális faluban minden hír gyorsan terjed. Nincs olyan pillanat, hogy ne találkoznánk információval. Mindehhez nem is kell a tévé, vagy a számítógép előtt ülni, netán olvasni. Elég, ha végigsétálunk az utcán, vagy hazafelé menet a buszról, autóból az elhaladó hirdetőtáblákat bámuljuk. Mindez túl sok információ, ennyit nem vagyunk képesek befogadni. Szelektálnunk kell.

Mit szelektálunk először? Általában az új dolgokat. Nem akarjuk őket észrevenni (kivéve, ha "nagyon" figyelemfelkeltő, polgárpukkasztó, stb.), mert elegendő az adott szegmensbe tartozó termékkel, szolgáltatással kapcsolatos információ, amit már ismerünk. Nem akarjuk őket észrevenni, mert messziről ordít róluk, hogy el akarnak adni nekünk valamit. Pedig nem ismerjük az adott terméket, márkát. Pedig az új lehet jobb, de a túl sok információ miatt egyszerűen nem tudjuk befogadni, illetve ha el is jut a tudatunkig, nem bízunk meg benne.

Elvégre messziről jött ember azt mond, amit akar.

Erre jó a PR. Hitelesít. Hitelesíti a szolgáltatást, a márkát, a terméket, meggyőzi az embert, ettől a terméktől, szolgáltatástól jobb lehet Neked. Miképpen? A médián keresztül. A média ugyanis csak olyan információt fogad be, amely az újságíró, szerkesztő szerint valós. Ezért az olvasó is azt érzi majd, hogy igen, akik ezt mondják értenek hozzá, hiszen megírta az újság.

Általában ez a második pont, amikor a cégek átlépnek egy határt. "Mi lenne, ha nem mondanánk igazat? Az újság úgy is megírja, hiszen néhányszor már igazat mondtunk, most egy kicsit csúsztatunk legfeljebb..." Hát nem. A PR-es és az újságíró közötti kapcsolat ugyanúgy a bizalomról szól, mint a termék és a vevő közötti. Ha nem bízunk a termékben ne magasztaljuk az újságíró előtt, mert vékony a jég. Az újságíró hamar az ellenségünkké válik, ha megpróbáljuk kijátszani.

Ehelyett inkább legyünk szakértők.

Találjuk meg a márkánk, szolgáltatásunk, vagy éppen termékünk egyedi jellemzőjét. Mi az, amiben egyedi? Ezt a kérdést tegyük fel, és próbáljuk megválaszolni magunknak. Miben vagyunk mi mások a piacon? Na annak legyünk a szakértője, hiszen vélhetően más nem ért hozzá, vagy nem annyira talán, mint mi.

A reklám egy pillanatra hat, az elménkre, vagy az érzelmeinkre. Nincs ideje magyarázni a dolgokat. Mi, miért és hogyan működik. Miért más, jó vagy jobb, mint a többiek? A PR képes erre. Csak jól kell használni. Objektíven kell használni. Nem beszélve arról, hogy olcsóbb. Sokkal, mint a reklám.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése