2013. január 14., hétfő

Változó szokások: hírek okostelefonon és tableten. Mit lép a PR?

Évekkel ezelőtt az igazán nagy dolog az volt, amikor az ügyfél szerepelhetett a televízió valamely hírműsorában, mint iparági szakértő, vagy valamilyen újdonság bejelentője. A lényeg a tv volt. Aztán az online média előretörésével a "klasszikus" hozzáállás miatt az ügyfél leghőbb vágya az volt, hogy bekerüljön egy print lapba, lehetőleg országos terjesztésű, napilapba. A dolgok azonban változnak. Lehet, hogy a klasszikus, vagy konvencionális hozzáállást lassan fel kellene adni?


Nagy kérdés persze, hogy mit szeretnénk elérni egy-egy megszólalással? Illetve hogyan lehet pozícionálni egy-egy megszólalást a médium típusára vetítve? Elnézve a formálódó tévézési és újságolvasási szokásokat az Amerikai Egyesült Államokban, rövidesen érdemes a magyar PR-es szakmának is elgondolkodnia a "hogyan továbbról". (Nem, azt még továbbra sem gondolom, hogy a social media, és a blog Magyarországon életképes modell lehet a hagyományos PR-rel szemben...)

Az AdAge egy cikke szerint a tengerentúlon tavaly 35 százalékkal nőtt a mobil applikációkkal töltött idő, s elérte már a napi 127 percet. Ezzel párhuzamosan a tévézési szokások változatlanok maradtak (168 perc/nap), viszont ilyen mértékű növekedést feltételezve, egy, legfeljebb két éven belül több időt tölt az átlagember a telefonjával, mint a tévé előtt üldögélve.

Önmagában persze ez még nem feltételezi azt, hogy az emberek inkább okostelefonon, vagy éppen a tableten keresztül fogyasztják nagyobb élvezettel a híreket. Azonban van itt még egy szeptemberi felmérés, amely mellett nem szabad elmenni észrevétlen: az amerikai lakosság 34 százaléka olvas híreket online (nagyjából ugyanennyien hallgatják rádión a híreket), ezzel szemben csupán 31 százalék tájékozódik a lapokból. Ez önmagában még evidensnek is tűnhet az utóbbi évek tapasztalatai alapján, ugyanakkor van itt egy érdekes pont: ha az online-t kibővítjük mobileszközökkel, hírlevéllel, podcasttal, akkor ez az arány 44 százalékra nő (televízióból 56 százalék tájékozódik).  Ez a szám pedig már önmagáért beszél. (Ugyanezen felmérés szerint az amerikaiak 2010-ben naponta 70 percet foglalkoznak a hírek böngészésével, ebből 13 perc online, 10 perc print, 15 perc rádió és 32 perc tévénézés.)

Az okostelefonok és tabletek térnyerésével ez az arány tovább finomodik majd, még inkább háttérbe szorítva várhatóan a hagyományos médiumokat. Érdekes kérdés az is, hogy hírek szempontjából miként is alakul a verseny az okostelefonok és a tabletek között. Előbbiek (viszonylag) kicsiny mérete azt feltételezi, hogy inkább a szöveges tartalomra tarthat igényt a hírre éhes olvasó, ezzel szemben a tabletek inkább alkalmasak tévés, képes tartalmak megjelenítésére. (Egy Nielsen felmérés szerint ugyanakkor a tabletes felhasználók zenéért, filmért inkább fizetnek, mint hírért.)

Összességében nem csupán a PR-eseknek, de a vállalatvezetőknek is érdemes elgondolkodniuk azon, hogy mi számít ma "minőségi megjelenésnek"? Ha kapunk 30 másodpercet a tévében, esetleg egy fél kolumnát egy lapban, vagy ott leszünk több tíz (száz) weboldalon, majd telefonon, és tableten. Ráadásul előbbiek hamarabb is elmerülnek a feledés homályában.

Tudom, hogy a fenti számok elsősorban az USA-ra igazak, ugyanakkor nehéz (és úgy vélem nem is szabad) gátat szabni a fejlődésnek. Néhány év, netán egy évtized, s ugyanezek a tendenciák érvényesülhetnek itthon is. Ha lehet, ne akkor kezdjünk el majd kapkodni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése