2013. február 26., kedd

2013 a kríziskezelés éve lesz, vagy a marketingé?


Nem egyszerű ezekben a válságos időkben az egyszerű marketinges, pláne a PR-es élete. Bármerre is járok, nem hallok mást, csak azt, hogy éppen adott cég mennyivel kurtított ismét a büdzsén. Éppen azért sok esetben a marketingnek és a PR-nek egymásra kell épülnie, még inkább kihasználva a meglévő szinergiákat, de nem erőltetni a lehetetlent! Lassan mögöttünk van két hónap a 2013-as évből, de azért tekintsük át, hogy miként is vészelhetjük át ezt a nehéznek ígérkező további 10 hónapot...


Ahogy azt a bevezetőben is említettem, a költséghatékonyság jegyében a marketingnek és a PR-nek, ahol tud össze kell fognia. Szükséges olyan integrált kampányok létrehozása, amely erősíti is a márkát, de közben a márkaismertséget is növeli. A legnehezebb kérdés ilyenkor, hogy ki mondja meg, merre? A marketing, vagy a PR? "Sajnos" az esetek többségében a marketingcsapat sokkal jobb pozíciókból indul, elsősorban azért, mert ők diszponálnak a költségek fölött (arról meg nem is beszélve, hogy számukra a PR, csak egy megtűrt valami...). Pedig, ha egyszer logikusan végiggondolnánk a folyamatot, akkor nem feltétlenül döntenénk így (és még presztízskérdést sem kell csinálni belőle). Jómagam úgy vélem, hogy azon márkák esetében, amelyek ismertsége alacsonyabb, elsősorban PR-stratégia mentén érdemes haladni, és abból kitalálnia a kreatívoknak a tutit. Míg ismertebb márkák esetében lehet fordítva.

Érdekes mozzanat, de a tengerentúlon tavaly elkezdték növelni a PR-csapatok méretét a cégek. Magyarországon ennek inkább az ellentettje fordult elő, de remélem előbb-utóbb ráébrednek a vállalatok, hogy mekkora butaságot követnek el. A releváns, konzisztens, folyamatos tartalom lehet ugyanis a kulcsa az idei év sikeres PR-kampányainak. Erre pedig egy felkészült, megfelelően tapasztalt PR-csapat lehet képes, s nem az agyonhajszolt, gondolkodni már képtelen egy, legfeljebb két emberből álló team(?).

Mindemellett persze nem szabad figyelmen kívül hagyni az újdonságokat. A közösségi média folyamatos térnyerése elsősorban a marketing számára lehet érdekes, nálunk a PR egyelőre blogszinten használja legfeljebb. Ugyanakkor komoly tényező lehet a mobil. A legújabb generációs okostelefonok szinte kiáltoznak egy-egy jobb kampányért.

Talán - ha nem - a legfontosabb tényező véleményem szerint a kríziskezelés. A válságos időszakban ugyanis az emberek sokkal érzékenyebben reagálnak a negatív hírekre, mint "normális" időszakban. Hamarabb váltanak az olcsóbb, vagy éppen a más felé, s gyorsabban zuhanhat egy-egy márka tetszési indexe. A vállalatoknak pedig ugyancsak szükségük van minden egyes forintra, hogy meg tudjanak maradni a piacon, s nem engedhetik meg maguknak a hibázási lehetőséget. Márpedig, ahol dolgoznak, ott hiba is van, a kérdés, hogy mennyi idő alatt, és milyen minőségben tudja az adott vállalat rendbe tenni a dolgait. Ehhez pedig ugyancsak egy felkészült, és jó PR-csapat szükséges.

Érdemes figyelemmel kísérni az egyre inkább dagadó lóhúsbotrányt (most már mi is érintettek vagyunk, igaz ezúttal nem mi vagyunk a hunyók, pusztán a fogyasztók). Kíváncsi lennék, rá, hogy egy fél év múlva hogyan áll majd az érintett márkáknak az imázsa, vajon mennyivel esik vissza a forgalom ezeknél a vállalatoknál, s hogyan tevődik át más, hasonló tevékenységet, szolgáltatást végző cégekhez ez a kiesett forgalom. S persze arra is, hogy miként, milyen eszközökkel próbálják elhárítani a körülöttük csapkodó villámokat a PR-esek, s mekkora hatékonysággal? Ez a rész azonban megér egy külön (bejegyzést) misét... folyt. köv.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése