2013. február 18., hétfő

Ki Facebookozik, és ki használ Twittert?

Néhány kollégával ellentétben jómagam egyelőre inkább vadhajtásként kezelem a közösségi médiát, legalább is a PR-ügyeket tekintve. Inkább bízom még most is a hagyományos PR-ben, a médiában, illetve utóbbi hitelességében. Ugyanakkor elvitathatatlan tény, hogy a közösségi média egyre nagyobb teret nyer a mindennapi életünkben, s így lassan beszivárog a PR területére is. Sajnos megfelelő magyar statisztika általában nem áll rendelkezésre a közösségi médiahasználati szokásokról, amerikai azonban annál inkább. Erről szólna az alábbi bejegyzés.


Kezdjük a Twitterrel (a Facebookot a végére hagyom, azt úgy is "mindenki" használja...). A PewInternet* legfrissebb kutatása szerint (az adatok a netezők arányában vannak megadva) tavaly az internetezők körében duplájára nőtt a Twittert használók száma, s immáron 16 százalék csipog a kibertérbe. A férfiak és nők közötti felosztás ugyanezt a képet mutatja, viszont  az életkort tekintve már nagyok az eltérések: a Twitterezők többsége (27 százalék) a 18-29 közötti korosztályból kerül ki, 65 év felett pedig egyáltalán nem jellemző a twittelés (2 százalék).

Végzettséget tekintve sincs nagy szórás, gyakorlatilag mindegy, hogy középiskolát, vagy kiemelt egyetemet végzett az illető. Ugyanez igaz a háztartások keresetét vizsgálva: a teljes elemzett skálán 14-17 százalék közé esik a szórás, azaz a fentebbi tétel igaz itt is, nem számít a kereset. Az egyetlen komolyabb különbség a lakóhelyet nézve található. Inkább a városban élők Twittereznek (20 százalék), az agglomeráció  14 százalékával, és a vidék 12 százalékával szemben.

A nemrégiben elterjedt Pinterest már egy érdekesebb közeg. A válaszadó internetezők 15 százaléka használja az elsősorban képek és videók "kitűzésére" alkalmas rendszert. Az alkalmazás használhatóságának tükrében talán nem véletlen, hogy inkább a nők rajonganak érte (a felhasználó internetezők 25 százaléka nő), s a férfiak ezúttal jócskán visszaszorulnak a közösségi versenyben (5 százalék a netezők arányában). Emellett az átlagos Pinterest felhasználó magasan képzett (20 százalék), s így talán az sem meglepő, hogy a jobban keresők közé tartozik (23 százalék a 50-75 ezer dollár éves jövedelemsávban). Ugyanakkor az agglomeráció és a vidék a felülreprezentált (16-18 százalék), a városiak ezúttal inkább a háttérbe szorulnak (13 százalék).

Az ugyancsak képmegosztásra alkalmas Instagramot az amerikai internetes felhasználók 13 százaléka használja, és a Pinteresthez hasonlóan felülreprezentáltak a nők (16 százalék) a férfiakkal szemben (10 százalék). A felhasználók nagy része (28 százalék) 18-29 év közötti, elsősorban a városi fiatal (17 százalék), jellemzően alacsonyabb státusban (15 százalék évi 30 ezer dollárnál kevesebb jövedelemmel).

Az elemzés szerint a legkisebb penetrációja a Tumblr-nek van, alig 6 százalék a megkérdezett internetezők arányában. A felhasználók többsége fiatal, a 18-29 éves korosztályból tevődik össze (13 százalék), és elsősorban városiak.

A végére maradt a legnagyobb falat, a Facebook, amit csaknem mindenki használ, és gyakorlatilag mindenki hallott már róla, aki internetezik. A felmérés szerint a netezők 67 százaléka használja a FB-ot, és ez esetben is inkább a nők az aktívabbak (72 százalék), míg a férfiak a kevésbé aktívak (62 százalék). A fiatalok gyakorlatilag már nem tudnak meglenni nélküle, így nem meglepő a 18-29 éves kategóriában mért 86 százalékos arány, de 65 év fölött is 35 százalékos használatot mért a felmérés. Az edukációt és a keresetet tekintve csaknem egyenlő a megoszlás, a lakóhely esetében viszont inkább a város vezet (72 százalék), az agglomeráció (65 százalék) és a vidék (63 százalék) előtt.

Ha valakit érdekel a teljes elemzés, akkor itt meg is nézheti!
*Pew Research Center's Internet & American Life Project omnibusz-felmérés

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése